yeahdelila

Om Allt Och Inget C yaaa....

Vad begär dom..omänskligt..

Kategori: Trassel

Vad begär Försäkringskassan av oss egentligen? Jag har ju ansökt (iapril här mal maskineriet långsamt) om halv sjukersättning...första vändan var: Vi har mottagit din ansökan men EJ fått in läkarutlåtandet...därav minst en månads försening, då handläggningstiden räknas från utlåtandet kommit in...var det var nånstans vet jag inte...min läkare sa att hon skickat och jag betvivar inte det...så jag fick skicka in kopior på mina kopior...

Nästa tur var: Vi överväger att avslå din ansökan...
Blev då till att komplettera med nytt brev och en bilaga från Af...

Så i måndags kom beskedet...vi avslår din ansökan...
Motivering: Då du arbetstränat sedan nov -08 och kommit upp i halvtid anser Fk att din arbetsförmåga INTE är stadigvarnde nedsatt och att FK ser det troligt att jag kan utöka den, samt att all rehabilitering INTE är uttömd...

Här har jag alltså blivit inskriven i något som heter Verksam, Arbetsförmedling och Försäkringskassan som samarbetar med långtidssjukskrivna...där ska man få hjälp med i princip allt...
Jag började där i mitten av september 08...i november började jag arbetsträna, JAG tycker det var relativt snabbt. Det är inte gjort i en handvändning att först hitta en arbetsgivare som tar emot en...och sen lite pappersarbete runt omkring...

Man får vara inskriven i Verksam 1 år, så 14 september står jag ensam...jag måste då sluta arbetsträna för det får man ju inte fortsätta med...MEN hur tänker Fk då?
Var inte tanken med Verksam att man genom dom får hjälp och all rehabiliterinsmöjligheter ska uttömmas under detta år...

Alltså tiden...vad ska jag göra åt tiden...en myndighet som jobbar konstant emot sig själva är väldigt svårt att ha förtroende för...det är genom Fk jag kom in i Verksam...och när jag nu snart 1 år efter står här med ett resultat då duger det inte....vad begär dom egentligen?

HUR ska jag bevisa..för det är ju det dom vill..de ifrågasätter ju inte läkarutlåtanden och diagnoser...nä de ifrågasätter min arbetsförmåga....jag har nu under våren succesivt ökat på mina timmar..HUR i hela fridens namn ska jag bevisa att min nedsatta arbetsförmåga är konstant och stadigvarande fram till 65 års ålder?
Jag är väl inte guds allsmäktige som kan ha svar på livet...

Om de i sitt beslut kunde ha med nåt förslag på vad jag skulle behöva göra med tex rehabilitering eftersom den då tydligen inte är utömd...

Så nu fram till 14 september måste jag öka tiden...snabba ryck...för se de går inte att överklaga med samma handlingar...nej man måste komma med nåt nytt...SOM VADDÅ????
Jag har:
Läkarutlåtande från min behandlande läkare
Ett Försäkringsmedicinskt utlåtande (som Fk begärde)
Utlåtande från en neurolog som gjorde en neurologisk undersökning och ställde diagnos whiplash
Utlåtande från Af om nästan hela min Verksam tid..fram till juni..
2 bilagor från mig där jag beskrivit min arbetssituation, livsituation, hela biten med värken...

Så som sagt var....nu fram till 14 september måste jag utöka min tid...får köra på så länge det går...mer än heltid kan jag ju knappt arbeta....och så ska jag ha kontakt med min läkare som då får dokumentera vad som händer med kroppen...så att jag från 2 timmar om dan till 6 timmar..som jag fick backa ifrån o gå ner till 4 timmar...som dessutom tog tid...och slet på kroppen...så ska jag då utöka ännu mer...vad är skillnaden...ska man visa sig duktig på nåt sätt...om 6 timmar inte går och inte räcker som bevis att det är 4 timmar jag klarar av..vad ska då 8 timmar bevisa...idioti....och det är liksom det enda jag kan göra för att få några nya handlingar att överklaga med...
Har 2 månader på mig....känns ju jävligt bra att jag då står där utanför Verksam och ska fixa det själv...

Som läget är då också så kommer jag sumpa min anställning där jag arbetstränar....visst jag skulle kunna säga ja tack till halv tid där...MEN...den andra halvan då? så jag får tacka nej....och min "arbetsgivare" har varit mer än tillmötesgående...hon har jobbat och slitit för att få scheman att gå ihop iom att jag arbetsttränar o inte får vara själv i butiken....men det finns ju en gräns där också vad hon orkar med och har tålamod att vänta....blir jag nu dessutom utskriven från Verksam kommer jag vara fortsatt sjukskriven...får vara sjukskriven fram till årsskiftet...alternativet då att tacka ja o jobba halvtid....sjukskriven halvtid...visserligen efter åsskiftet kanske jag inte har nån inkomst alls...
Men jag vet fan inte vilket som är bäst...tacka ja nu och jobba halvtid...och invänta överklagan..blir det då nej igen(vilket jag räknar med) och jag blir utförsäkrad då kan jag ju som sagt bli uppsagd från min heltid (som jag då isåfall skulle få tjänstledigt från) och OM mot all förmodan jag skulle ansöka igen om sjukersättning..vi säger på 25%..ja då räknas den ersättning från min halvtid...alltså 64% av 50% arbete.....och då 25% sjukersättning...min räknesätt är inte lätt att förstå..men det skulle inte bli många kronor...

Vet inte vilket ben jag ska stå på....känns ju inte speciellt inspirerande att gå och jobba nu och veta att ca en månd kommer jag köra skiten ur mig...och att det förmodligen inte heller kommer ge nåt...för svaret då när jag överklagar och påvisar att jag utökat tiden blir väl att det är fel arbetsplats..att jag säkert kunde jobba så mycket men nån annanstans....hur man än vänder och vrider sig har man ändan bak....

Alternativet som jag ser det...det är att som hon på Fk sa att vi får ha ett nytt avstämmningsmöte på min ordinarie arbetsplats och se om de nu kan erbjuda mig nåt då jag är mer rehabiliterad än tidigare...ja om man inte läser Fk:s papper såklart...då finns de mer rehabiliteringsmöjligheter..och eftersom jag ändå blir utförsäkrad till årskiftet och då anses frisk...halleluja..ett mirakel har skett...då om jag inte kommit tillbaka till mitt ordinarie jobb..ja då kan de säga upp mig utan vidare....så det vore ju bra om jag kunde få till ett möte och de kan luska fram nåt...nu har de en ny personalansvarig...förhoppningsvis är hon humanare än den tidigare...problemet med min anställning där är ju att jag jobbade i köket och köket blev under min sjukskrivning utlagd på entreprenad och jag blev överflyttad till produktionen...så jag har aldrig arbetat där...men på de tidigare mötena har de sagt att de inte finns nåt halvtidsarbete....men som läget är nu får jag gå in och ställa mig till förfogande på heltid...

Nä slutältat...in i duschen och gå och sätta på sig ett glatt leende....

C yaaa...

KOMMENTARER:

  • HoneyIce säger:
    2009-08-13 | 11:55:49

    Fy faan så tråkigt! Är dom helt dumma i huvudet eller? Det e inte klokt!!! Usch!

  • Anne-Louise säger:
    2009-08-14 | 01:46:29

    Men så de håller på...Läskigt hur de kan köra med folk sådär!

  • Ellen (tooba) säger:
    2009-08-14 | 19:27:15

    Jag mår illa av deras system och sätt att hantera oss sjukskrivna...jag har inga svar till dig tyvärr, jag bara lider med dig...massvis kram

  • Åsa "Barbamamma" säger:
    2009-08-15 | 06:59:55

    Det är hemska tider i Sverige, den här regeringen vill verkligen knäcka "de svaga" i samhället som redan drabbats hårt!! Vårt fina sociala skyddsnät som funnits i Sverige är på väg att raseras...Hoppas att folk tänker till när det är val nästa gång och att det finns partier som går till val med att förändra detta!!

    Jag är som du vet i liknande sits, och livsgnistan slocknar mer och mer för varje dag. Hur sjutton ska det bli??

    Varmaste kramarna till dig!!

Kommentera inlägget här: