yeahdelila

Om Allt Och Inget C yaaa....

bygger upp

Kategori: Allmänt

 en irritation kanske i onödan, men...för några veckor sen la jag in om semester i maj. Helt okej sa min chef och jag fick den beviljad. Sen dan efter la jag in om ledigt 2 dagar i december och 1 dag i januari, det skulle göra att jag slutar jobba den 19 december och börjar den 7 januari..
men då kunde jag inte få det beviljat för min chef visste inte hur orderingången var...helt okej..
för förra året var företaget ute runt september-oktober och sa att alla som ville vara lediga får vara det i mellandagarna...så alla hakade ju på...vad företaget inte hade räknat med var att december skulle bli en månad med jättemycket jobb...blev lite krisigt eftersom de beviljat folk ledigt och inte många var beredda att avstå den så klart...
 
men...så kom en äldre arbetskamrat för 2 veckor sen med en ledighetslapp och skulle vara ledig i december, hon hade redan bokat flygbiljett sa hon..oj sa jag..o berättade om min ledighet i december...ja men jag sa i somras att jag skulle vara ledig i vinter...
jo men säga och ansöka är ju inte samma sak anser jag i alla fall...och jag skulle aldrig våga boka nåt utan att veta att jag får ledigt.(med undantag Kroatien i maj då...den resan bokades ju i september och jag frågade om semester mer än 6 månader innan så då kan de inte neka mig..)
 
så igår sa en till jobbarkompis att hon skulle vara ledig i december...sa ungefär samma till henne..då sa hon..jag har jobbat flera jular och han (chefen) får väl kolla i vårat tidrapportering hur jag jobbat tidigare...
men det spelar väl ingen roll...samt att vi faktiskt inte jobbar helgdagar så jag vet inte hur hon menade...
 
en annan arbetskamrat även den av icke svenskt ursprung har skrivit in i våran kalender ledig flera dagar i december, utan att ha sagt till våran chef...vi måste söka ledigt vi får inte bara säga till muntligt..
 
en tredje som även inte den är svensk strular alltid med sin ledighet, kommer fast hon sagt hon ska ha semester fast hon inte ens sökt semester..hon ska kanske åka "hem" men vet inte mm...hur svårt kan det vara att bestämma sig..
samma sak där...ska hon då få ledigt bara för att det är en längre resa..
 
om dom 4 nu får ledigt och inte jag, som sökt tidigare än dom (dessutom 2 har inte ens sökt ledigt)...bara för att dom ska åka till sina respektive hemländer ska det vara mer okej att få ledigt än jag som "bara ska vara ledig"??
 
nu kanske det inte blir så men jag har ju redan börjat tänka så...jag tycker att man ska vara rättvis och göra likadant i varje fall...inte spela på snyfthistorier mm...
 
men det återstår att se hur det blir...
 
C yaaa....
 
Kommentera inlägget här: