yeahdelila

Om Allt Och Inget C yaaa....

fortsättning

Kategori: Allmänt

på gårdagens maratonblogg...

lovade ju delge er plantering o trädgårdssaker...
nu är vi lyckligt lottade med en gräsmatta utan en massa rabatter, har en liten plätt i hörnet av tomten med nån slags plantering, där skymtade jag nåt lila bland allt trassel...så sekatören kom fram och jag friserade hej vilt...så nu är det rensat, återstår att se vad som kommer där...nu är det iallafall en stor klunga med lila krokusar och två plättar med nåra andra lila o vita blommor..jättefint blev det.

så har vi ju en rabatt bredvid altanen och ovanför garaget..lite murad..ja ni som varit här förstår..ska försöka ta mig för att lägga in bilder, för jag har fotat..både före och efter..
har ingen aning om vad som växer där..nyponros vet jag..för den fastnade jag rejält i....så den blev ordentligt beskuren..klippte ner klematisen..hoppas man ska det..men det såg fan inte snyggt ut med det bruna i spaljen...och när jag väl fick bort allt vissnat och sånt som låg ner så finns det jättemånga knoppar i marken...ska bli spännande och se vad det blir av dom...

gav mig på att försöka utrota maskroserna...just nu är det nada maskrosor iaf...tänkte att de måste ju vara lättare nu innan det växer upp sånt som ska växa där att ta bort maskrosorna än att försöka rensa o gallra när det är tjockt med andra växter där..kommer ihåg att de fanns en jättefin gul lilja där..

igår köpte jag två trälådor, en mindre modell med en tvärslå över ser ut som ett handtag och en större rektangulär. båda är från sockerbolaget..40 kr styck, blev  billigare än att köpa krukor lr nån låda....klippte sönder en vanlig plastbärkasse o la i botten och fyllde upp med lecakulor i den mindre av lådorna, den större måste limmas lite (läs makens jobb) och jord, var in till blomsterlandet igår eftermiddag och köpte penseér, gul/lila..satte 9 på varje sida om handtaget.
blev jättefint. 2 små penseér fick bara inte plats, men de får bo i min brandt plåtburk..

idag har vi hållit på jättemycket ute, jag njuter i fulla drag av att kunna öppna dörren och gå ut och bara va....
kari grävde ur sandlådan som stod på gräsmattan, lite onödigt för oss o ha..sen tog han bort trät och la på sand o sådde gräsfrön över..sen fick jordgubbs och smultrons pallkragarna sig en omgång...rensade och slet bort sånt såg ut att inte höra hemma där...

satte ju vitlök i höstas i en pallkrage, kanske blev för mycket jag vet inte...satte nog en 35 klyftor, men jag tänkte man vet ju inte hur många som tar sig så heller gardera sig och få några än att sätta några få o inga tar sig...men nu har det kommit upp lite gröna strån där..inget annat ogräs än så länge.
har en påse med rödlök som jag köpte på mässan för fjorton sar sen, ska sätta de i pallkragen bredvid, sen har jag frön, men de får man nog köra inne? morötter, tomater, sallad och lite diverse dill mm.
men de tänker jag sätta i en pallkrage..sen får de räcka för i år...
tomaterna kör jag i hinkar sen tror jag...låter det bra? ni förstår att jag fiskar tips va?
sen har jag för mig nåt om nån rabarber rugge från jansbo?


köpte en mjölk kanna idag...ska fundera lite på vad man ska ha i den..en liten parentes bara..

nästa helg ska vi rensa i hörnet på tomten där kompostbehållaren står, där ser det så rörigt ut, dom vi köpte huset av lämnade kvar lite gamla plattor och sten som ska läggas vid garagemuren, det är ju bra visserligen..men det är gamla pallar och annat  krafs där, så det ser så keckigt ut..
så det ska vi rensa upp bland och köra till tippen med det som ska slängas, sen ska jag nu kommer de inte låta så smart men..först ska vi till tippen och slänga plattor..och sen ska vi till lundaskog och hämta 35 plattor...farsan o kerstin har rensat hos honom...mkt som kommer fram ur buskage där...men de plattorna som var lämnade här är för få för att göra nåt vettigt av, förutom de till muren då...
en kille på jobbet frågade om jag bodde i huset där man byggde staket?? fy så pinsamt!
ja vi bor i det huset...undrar hur länge de hade haft stolparna nedslagna i gräsmattan? stod en 10-12 stolpar nedslagna...inget mer...inget stängsel lr vad det heter lr nåt plank...bara stolparna...så de tog jag bort en dag i somras när kari klippte gräset. de ska köras till  tippen.
mycket snyggare och bara ha gräsmatta tycker jag. där våran tomtgräns är så är det en bit på kanske 1,5 meter som inte är våran, den klipps av grannen längst bort och då ser det fult ut om man skulle smacka upp ett staket tycker iallafall jag..grannen åt ena hållet har som vi bara öppet, grannen åt andra hållet har lite buskar och träd, en har staket men de har några barn, visserligen är de inte så små men har väl varit så då förstår jag att man vill avskilja för med småbarn o fotbollar mm så är remsan på 1,5 meter fram till diket först o vägen sen inte mycket..

anton har fått ett uppdrag! han ska göra en grusgång från där vi har gjort i ordning på gården med asfaltskross fram till trappen, först tänkte vi lägga plattor, men det blir mer jobb...då kommer det upp ogräs mellan...så vi ska lägga singel istället...lr vi och vi..anton ska..han har gjort det förut..mycket bra med barn som är händiga. det syns så bra nu när man gått där på gärset och trampat upp en gång, det är där vi ska göra grusgången...han säger att det är "bara" att ta ett snöre och slå i pinnar och sen gräva...sen sand och singel. låter enkelt..

köpte en högtryckstvätt igår också, på coop..gillar coop skarpt..nu fanns det en för 995:- ordinarie pris 1295:- men så till det fina i kråksången, jag hade 378 kronor i premie.
coop har ju ett nytt premiesystem, förut fikc man ju rabattcheckar med antingen 50 kr rabatt lr 10% har jag för mig..men nu sparas premien direkt på kortet och varje gång man handlar kan man väöja om man vill använda återbäringen...och igår ville jag det...så istället för 995:- betalde vi lite dryga 600 kronor.

så vi ska tvätta altanen och utemöblerna om vädret tillåter nästa helg, enligt maken kan man göra allt med den...låter ju kanoners det*ler*

vad ska jag utlova till nästa blogg då månntro? vi får se..blogginspirationen börjar komma tillbaka...kanske kan blogga om en liiten liiiten fjällräven ryggsäck och smååå smååå gummistövlar? får jag det? kryptiskt men en som läser vet...

nu ska jag gå o lägga mig men först titta ut genom sovrumsfönstret och beundra den fint rensade rabatten...

c yaaa...

KOMMENTARER:

  • Anne säger:
    2011-04-10 | 22:13:28

    Så härligt det låter!!! Ja nu känns det som att våren är här på "riktigt". Vi drack kaffe i morgonsolen idag och planerade lite vår och sommarprojekt! Tänk vilken livsenergi man får så fort solen tittar fram och värmen börjar komma! Sockerlådor vill jag åxå ha! Det är så himla fint! Kram till dig vännen!

  • sussi säger:
    2011-04-11 | 21:19:48
    Bloggadress: http://fritidsforskare.wordpress.com/

    Rabatter och gräsmattor!! Ja du och jag gnäller om att de ska tvinga oss byta till sommardäck!

Kommentera inlägget här: